pátek 6. prosince 2013

OECD PISA 2012 Matematika - úspěch?

V posledních dnech mne v novinách překvapila zpráva o tom, že čeští žáci se zlepšují ve svých znalostech z matematiky. Jsme již zase v první desítce národů světa jako kdysi? Zprávy zněly, že jsme v průměru, takže tak slavné to asi není. Jak to tedy vlastně je? Řekl jsem si, že bude nejlepší se na dané výsledky podívat přímo. Pro srovnání jsem nachystal následující tabulku:
(stát - procento úspěšných v nejvyšší úrovni - procento úspěšných ve 3 nejvyšších úrovních (bodově lepší polovina))
ČR - 3.2% - 32.5%
Francie - 3.1% - 31.7%
Korea - 12.1% - 54.8%
Německo - 4.7% - 39.1%
OECD - 3.3% - 30.8%
USA - 2.2% - 24.6%
Rusko - 1.5% - 23.5%
Japonsko - 7.6% - 47.4%
Čína (Šanghaj) - 30.8% - 75.6%
----------------------------------------
Z pohledu výsledků jsem byl znovu utvrzen v tom, že si bereme příklady ze špatných vzdělávacích systémů. Systémů, které nedosahují přílišných úspěchů. Ale ani ruský vzdělávací systém na tom není v matematice moc dobře. Výsledky ukazují, že svoji pozornost je třeba obrátit na vzdělávací systémy v Asii, konkrétně Číně (popř. Singapuru, kde ale žije rovněž mnoho Číňanů), protože její dominance v matematických znalostech byla nedostižná. Jediný ze států OECD, který se Číňanům mohl aspoň z dálky dívat na záda, byli Korejci.

Takže co říct na závěr: v rámci států OECD jsme v průměru, ale většině asijských národů se nedíváme ani na záda. Výsledek tedy lze spíše interpretovat jako úpadek vzdělávacích systémů států OECD vůči asijským vzdělávacím systémům.

Zdroje:

  1. http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results.htm
  2. http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf
  3. http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-volume-i.htm

Žádné komentáře:

Okomentovat