středa 6. června 2012

Nepřizpůsobiví versus Korupčníci

Zdá se mi, že se v poslední době vyskytují názory, které při zmínkách o problémech nepřizpůsobivých se neustále odkazují na korupčníky jako na největší zlo (v podstatě oprávněně), ale zároveň se snaží problémy nepřizpůsobivých osob (sociálně vyloučených osob, ....) označovat za zástěrku odvádějící pozornost od velké ekonomické kriminality.
Připadlo mi jako zajímavé se pokusit vyčíslit náklady, které společnosti způsobují tyto dvě skupiny a následně  je porovnat.

Korupčníci:
Škody: 100 - 200 mld. Kč / rok
Další náklady:
  1. Vyvádění peněz za hranice ČR: ???desítky mld. Kč / rok (díky multiplikačnímu efektu peněz)
    1. jde o spekulaci vycházející z odhadů, že byl z ČR do zahraničí po roce 1989 vyveden českými občany až 1 bilion Kč. 
  2. Arbitráže: ???jednotky mld. Kč / rok (v posledních letech na ústupu)
  3. Zbytek - zanedbatelné vzhledem k rozsahu působených škod
Poznámky:
  1. Týká se tisíců, max. desítek tisíců lidí
     
Nepřizpůsobiví + sociálně závislí, vyloučení ....
Škody: (kapsářství, krádeže barevných kovů, vandalství, ....): ??? jednotky mld. Kč
Další náklady:
  1. Sociální transfery (děti, bydlení, ....)
    1. státní sociální podpora: 38 mld. Kč
    2. dávky v hmotné nouzy:  5,5 mld. Kč
    3. příspěvek na péči:        20 mld. Kč
    4. ??náklady na transfery
  2. Příspěvkové organizace (charity, kruhy bezpečí, linky důvěry, baby boxy....)
    1. celkové náklady státního rozpočtu (viz všeobecná pokladní správa): 8.5 mld. Kč
  3. Státní organizace (dětské domovy, úřady řešící tzv. vyloučené lokality ...)
    1. ??? mld. Kč
  4. Potírání kriminality (policie, soudnictví, vězeňství, polepšovny ....)
    1. výdaje na policii  (celkové 28 mld. Kč): 15 mld. Kč
    2. výdaje na justici: (celkové 13 mld.Kč):    7 mld. Kč
    3. výdaje na vězeňství: (celkové 7.5 mld. Kč):  4 mld. Kč
    4. městské policie: ??? Kč
    5. preventivní programy: 78 mil. Kč
  5. Školství (speciální programy, ...) 
    1. preventivní programy: 40 mil. Kč
    2. ??? mld. Kč (asistenti, psychologové, existence speciálních škol....)
  6. Zdravotnictví
    1. preventivní programy: 15,3 mil. Kč
  7. Diskriminační agentury (zmocněnci, ...)
  8. Obce (úklidové služby, speciální koordinátoři, kamerové systémy ....)
  9. Náklady soukromých subjektů  (ostraha, bezpečnostní agentury, kamerové systémy....)
Náklady celkem:  cca 100 mld. Kč / rok

Poznámky:
  1. Mezi nepřizpůsobivými jsou zahrnuti všichni, kteří vyžadují od státu finanční kompenzace, tzn. nepřizpůsobili se, ať již z jakéhokoliv důvodu, životu natolik, aby byli schopni nebo ochotni fungovat bez podpory státu
  2. Bez možnosti rozumného kvantifikování řady nákladů
  3. Bez započtení dotací EU, mezinárodních institucí, či soukromých dárců ze světa i ČR
  4. Bez započtení plánovaných nákladů schválených ve Strategii pro řešení sociálně vyloučených lokalit: zde se jedná o další náklady v řádech desítek mld. Kč, bez analýzy důsledků na státní rozpočet, tzn. analýzy úspor v dalších rezortech, analýzy dopadů v čase a jejich zpětnou vazbu na tuto strategii
  5. Chyba není vyloučena, neměla by být zásadní.
  6. V roce 2012 čerpá sociální příspěvky a dávky (včetně dávek týkající se sociální politiky zaměstnanosti) zhruba 900 000 lidí nedůchodového věku, náklady jsou cca 80 mld. Kč (objem ročně vyplácených prostředků přes sKartu). Pozor, ne všichni z těchto lidí jsou zahrnuti výše mezi nepřizpůsobivé (je to horní limita odhadu počtu nepřizpůsobivých lidí, reálně bude zřejmě toto číslo o několik stovek tisíc lidí nižší).
  7. Výše odhalených zneužití sociálních dávek v roce 2010: 143,8 mil. Kč (29 400 případů), ministr Drábek v roce 2011 odhadoval různou míru zneužití dávek až v 50% případů, zneužívání sociálních dávek se zvyšilo mezi roky 2009 a 2010 u různých dávek v rozmezí 15 - 40%
------
Heuristika pro určení poměru nákladů na Nepřizpůsobivé v případě nákladů na represi:
Počet obyvatel Ústeckého kraje / počtu obyvatel Zlínského kraje versus počtu trestných činů obyvatel Ústeckého kraje / počtu trestných činů obyvatel Zlínského kraje:
843 462 / 590 484 = 1.42 versus 29 438 / 9 430 = 3.12, tzn. kriminalita v Ústeckém kraji je cca 2.2x vyšší na jednoho obyvatele než v kraji Zlínské. Tzn.až 54% trestných činů lze přičíst na vrub nepřizpůsobivým občanům neboť toto procento je dáno rozdílnou morální kvalitou obyvatelstva žijící na území ČR.

Závěr:
Pro mne je rozhodně překvapivým závěrem to, že náklady spojené s konzumenty státních prostředků, ať už zleva (nepřizpůsobiví) a nebo zprava (korupčníci) jsou řádově srovnatelné (pozn.: srovnatelnost na úrovni řádů, neznamená, že neexistuje násobný rozdíl). Navíc díky schválené Strategii pro sociálně vyloučené lokality s výraznými tlaky na vychýlení směrem doleva. Korupčníci však mají zřejmě prostředky toto zpomalit nebo dokonce obrátit.
Osobně jsem se však domníval, že náklady působené korupčníky budou řádově vyšší než nepřizpůsobivými. Navíc mne překvapilo jaký obrovský business je kolem sociálně vyloučených vybudován a jak tedy bude velice obtížné v této oblasti něco měnit (každá změna zefektivňující fungování bude mít dopady na silnou lobistickou skupinu, která si tuto změnu přát nebude). Vzrůstá naopak tlak na snižování efektivnosti, např. slučování speciálních a "normálních" škol a jeho nahrazování individuálním přístupem k žákovi je flagrantní snahou o zneefektivnění a znekvalitnění státního školství a tím pádem podpora školství soukromého. Na druhou stranu se jeví tato strana jako více rozmělněná než strana Korupčníků, což by mohlo být v přetahování se o finanční prostředky její (významnou?) nevýhodou.

Zdroje:
  1. http://budovanistatu.cz/
  2. http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/zakon_o_sr.html
  3. http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/Zak_455-2011_prilohy.pdf
  4. www.mvcr.cz/soubor/iii-zprava2010-pdf.aspx
  5. http://www.mpsv.cz/cs/12334
  6. http://www.ods.cz/media/reading/usti-sulc.pdf

Žádné komentáře:

Okomentovat