neděle 22. ledna 2012

Škola nebo rodina je základ státu?

Jaká má být pozice školy v moderním státě? Jaká má být pozice školy? Kdo má nést zodpovědnost za děti? V čem mají spolupracovat a co je již výsadním právem rodiny? To jsou otázky, na které je třeba hledat odpovědi, i když se domnívám, že definitivní řešení najít nelze (to dokáží snad jen národní socialisté (nacisté), popř. komunisté).
Aktuálně hýbají médii 2 témata, která jsou ve své podstatě podle mého názoru okrajová, ale jejich význam spočívá v postavení státu vůči rodině a rodině vůči státu. Zda se půjde totalitním způsobem, kdy se stát snaží maximálně přebírat zodpovědnost za výchovu nebo se půjde konzervativním způsobem kdy se očekává, že za děti a jejich výchovu jsou zodpovědní rodiče.



Strategie proti sociálnímu vyloučení v oblasti školství:
Jde v podstatě o megalomanské nahrazení rodiny státními institucemi a integrace všech žáků do jedné instituce.
Důsledky:
  1. zvýšení zaměnstanosti učitelů, pedagogických asistentů, psychologů, sociologů a .....: profesí spoluvytvářející tuto strategii
  2. oslabení pozice učitele vůči pozici psychologů, .....
  3. oslabení pozice rodičů sociálně vyloučených žáků
    1. jeden z mála pozitivních důsledků strategie
  4. snížení efektivnosti vzdělávání: - v řádech miliard Kč
    1. snížení počtu žáků ve třídách
    2. doplnění učitele řadou asistentů, kteří budou ostatní žáky rozptylovat
  5. prodražení sociálního systému - v řádech miliard Kč
  6. snížení úrovně vzdělávání 
    1. neboť integrací žáků s mentálním postižením se nutně projeví snížením intelektuální úrovně třídy
  7. odstranění objektivních kritérií pro přijímání žáků do MŠ
    1. podpora korupčního prostředí v MŠ
    2. podpora diskriminace všech žáků, kteří se do MŠ nedostanou - představa strategie o vytvoření dostupnosti MŠ pro všechny žáky je naprostá utopie
      1. Nápad na (dočasné) vyžití ZŠ pro žáky MŠ se např. v naší obci zamítl z důvodů přílišné nákladnosti (strategie od tohoto očekává výrazné snížení nákladů).
  8. demotivace rodin v blízkosti pásma sociálního vyloučení
    1. další eroze tradičního základu státu a tím i zvyšování nákladů na výchovu jedince
Hlavním problémem je komunistický způsob řešení problému: řešení pouze důsledků místo příčin.
Příčiny problémů:
  1. řešení hledají zájmové skupiny, ekonomicky participující na sociální a vzdělávací politice státu
    1. "kapr si rybník nevypustí"
  2. eroze tradičních hodnot
    1. bulvární média
    2. absence pozitivních vzorů
  3. ostrakizace konzervativců
    1. velký vliv lobistických skupin, které považují konzervativní hodnoty za ohrožení své existence
  4. oslabování kolektivismus
    1. kapitalismus ze své podstaty oslabuje kolektivismus (v konečném důsledku až rodinu), protože individualismus maximalizuje spotřebu


Některá opatření strategie:
....
Navázání zvýšení normativu na žáka se sociálním znevýhodněním
Výdaje z veřejných rozpočtů se tedy hrubým odhadem zvýší tímto opatřením o 1%21,
tedy o necelých 912 mil. Kč ročně.
....
Cílem opatření je individualizace podpory všem dětem/žákům/studentům, kteří potřebují
jakýkoliv typ speciální podpory k absolvování vzdělávání především...
Financovaná podpůrná opatření by měla v případě dětí se sociálním znevýhodněním
zahrnovat zejména snížení počtu dětí ve třídě, nastavení adekvátních služeb speciálního pedagoga, školního psychologa, asistenta pedagoga atd.
....
Cílem je, aby při každé základní i střední škole fungovalo školní poradenské pracoviště
(speciální pedagog, psycholog, sociální pedagog, výchovný poradce, metodik prevence
apod.),
Náklady na vlastní poradenská pracoviště lze odhadnout přibližně na 844 mil. Kč. ročně.
.....
Cílem opatření je zajistit dětem/žákům/studentům MŠ/ZŠ/SŠ ze sociálně znevýhodňujícího
prostředí finanční podporu na pokrytí výdajů spojených se vzděláváním (jízdné, stravné,
náklady na pomůcky, náklady na mimovýukové aktivity ve škole, náklady na školní výlety
apod.).
Pokud by například průměrný měsíční příspěvek na jedno sociálně
vyloučené dítě byl 500 Kč, opatření by stálo 160 mil. Kč ročně a administrativní náklady22.
Pokud započítáme všechny děti ve věku 3-19 let ohrožené chudobou, pak by opatření
za předpokladu průměrné investice 500 Kč na jedno dítě znamenalo navýšení o 1 525 mil. Kč
.....
Posílení dostupnosti, kvality a využívání předškolní péče
Cílem opatření je sanovat náklady na docházku dětí se sociálním znevýhodněním do mateřské
školy
Náklady nejsou vyčísleny.
....
S podporou MŠMT je adekvátně doplněna kapacita MŠ dle počtu dětí na území obcí.
Pokud by se mateřskými školami pokryla pouze populace 3-5 letých dětí ze sociálně
vyloučených lokalit
(za ideálního předpokladu docházky všech dětí ze sociálně vyloučených
lokalit), opatření by stálo 2,4 mld. Kč ročně. Uvedené náklady lze dramaticky snížit využitím nenaplněných kapacit základních škol, které mohou zřídit ve svých volných prostorových kapacitách mateřské školy.
.....
V předškolním vzdělávání obecně chybí dostatek efektivních metod, které by se zabývaly
specificky posilováním kognitivních funkcí (základní oblast, ve které děti ze sociálně
znevýhodněného prostředí selhávají) a jazykovou přípravou...
Náklady nejsou vyčísleny, protože se počítá s penězi z ESFOPVK.
...
Odstranění diskriminačních kritérií pro přijímání dětí do
veřejných mateřských školek: zakázat konkrétní výčet kritérií pro přijetí dětí do MŠ

Náklady nejsou vyčísleny, protože se autoři domnívají, že odstranění objektivních kritérií, které budou nahrazeny subjektivními nemá žádný finanční dopad.

....
Zavedení možnosti nařídit docházku do mateřské školy v případě
identifikace ohrožení školní úspěšnosti dítěte ze strany OSPOD
Náklady nejsou vyčísleny, protože se autoři domnívají, že bude počet míst v MŠ dostatečný.
.....
Standardizace práce, metodické vedení a vzdělávání asistentů pedagoga
Institut asistenta pedagoga je obecně odbornou veřejností považován za jedno z nejefektivnějších opatření na podporu začlenění dětí do hlavního vzdělávacího proudu.
....
Posílení dodržování školského zákona v oblasti nárokovosti místa
ve spádové základní škole
a dodržování zákona v oblasti odmítnutí přijetí do ZŠ.
....
Světová banka, NERV, OECD, UNICEF i Deloitte poukazují na nutnost odbourat selekci (segregaci) dětí do paralelního systému škol zřízených pro žáky s lehkým mentálním postižením (většinou tzv. praktické školy, dříve zvláštní školy), nejen jako jednu z podmínek efektivního a dlouhodobého řešení sociálního vyloučení zejména romských v sociálně vyloučených lokalitách žijících dětí30, ale také jako podmínku rozvoje celé vzdělávací soustavy a jejích schopností zvyšovat vzdělanost a uplatnitelnost všech obyvatel na trhu práce. Ne-selektivní přístup k základnímu vzdělávání je právem z pohledu mnoha mezinárodních dokumentů, ke kterým se ČR připojila
Jedná se o opatření s nárokem na veřejné rozpočty. Možným zdrojem krytí je ESF, náklady na
analýzy by neměly přesáhnout 60 mil. Kč
. Legislativní úroveň opatření je možné realizovat
alokací lidských a ostatních zdrojů v rámci MŠMT
.....
Zavedení standardního systému prevence a řešení záškoláctví Opatření by mělo posílit vymahatelnost školní docházky stejně jako různá preventivní opatření na straně školy a dalších institucí.
.....
Prodloužit povinnou školní docházku až po získání minimálně výučního listu
atd.

Zdroje:
Strategie proti sociálnímu vyloučení: http://www.socialni-zaclenovani.cz/dokumenty/o-agenture/strategie-boje-proti-socialnimu-vylouceni-2011-2015/download
Odstranění dr. Marty Teplé z ministerstva školství: http://www.lidovky.cz/fanaticke-ministerstvo-urednice-se-vzeprela-a-u-dobese-skoncila-p8d-/ln_domov.asp?c=A111031_192950_ln_domov_rka

Žádné komentáře:

Okomentovat